Συνέντευξη Μαρία Άνθη
Με όραμα, άπειρες ώρες εργασίας, διαλέγοντας τους κατάλληλους συνεργάτες, αντιμετωπίζοντας όλες τις αντιξοότητες της Ελληνικής πραγματικότητας θέτοντας συνεχώς στόχους, ο Ζαχαρίας Χνάρης πέτυχε να κατέχει τη δική του επιχειρηματική θέση σε ένα τομέα δύσκολο και απαιτητικό όσο ποτέ άλλοτε. Είναι ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου C.H.C. Διοικεί την Chnaris Hotel Management, Development & Consulting, η οποία έχει καθιερωθεί στο χώρο του τουρισμού με υψηλές αποδώσεις. Είναι αναμφισβήτητα μια καταξιωμένη εταιρεία, διαχείρισης ξενοδοχειακών μονάδων, δραστηριοποιείται στην αγορά από το 2006 και αριθμεί αυτή τη στιγμή 38 ξενοδοχεία με περισσότερα από 8.000,00 κρεβάτια κάτω από την ομπρέλα της. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της Chnaris H.M.D.C. είναι, ότι δεσμεύει και εγγυάται άριστη ποιότητα, πλήρη ικανοποίηση του πελάτη, αύξηση των εσόδων και μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των ξενοδόχων».
Με τη δράση που έχει αναπτύξει ο Ζαχαρία Χνάρης, φαίνεται ότι αφήνει το αποτύπωμά του και σε πολλούς άλλους κλάδους, μέσα από αυτή τη μακρόχρονη εμπειρία του μας μιλάει εκ βαθέων για όλα. Στο επίκεντρο και η κρίση για την μετά το Κορωνοϊό κατάσταση και την αντιμετώπισή της.
Κε Χνάρη, πώς κρίνεται τις μέχρι σήμερα ενέργειες της Κυβέρνησης όσον αφορά την αντιμετώπιση του Covid -19;
Λόγω της ανεξέλεγκτης πανδημίας του Covid-19, όλος ο κόσμος αντιμετωπίζει δύο τεράστια ζητήματα: Το πρώτο, είναι ο κίνδυνος της δημόσιας υγείας. Το δεύτερο, είναι η επικείμενη οικονομική κατάρρευση σχεδόν όλων των κρατών του κόσμου.
Στην Ελλάδα, η Πολιτεία ξάφνιασε ευχάριστα τη διεθνή κοινότητα με τις επιτυχίες της στον περιορισμό της εξάπλωσης του φονικού ιού. Αντέδρασε άμεσα και συντονισμένα, με αποτέλεσμα να κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση και το σεβασμό όλων των προηγμένων χωρών, οι οποίες βιώνουν την μεγαλύτερη κρίση της σύγχρονης ιστορίας, με αβέβαιη κατάληξη. Η Ελληνική Κυβέρνηση προέβη σε συντονισμένες ενέργειες, με τη συμμετοχή και των ΜΜΕ, των εργαζομένων στον υγειονομικό κλάδο, των σωμάτων ασφαλείας, με την Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και πολλούς ακόμα φορείς να συνδράμουν την προσπάθεια. Για τα τελικά αποτελέσματα, αξίζουν όμως και πολλά συγχαρητήρια στο σύνολο των πολιτών, που δέχτηκαν και συνεχίζουν να πειθαρχούν στα πολύ αυστηρά περιοριστικά μέτρα.
Το σημαντικό επίσης για την Ελλάδα, είναι το ότι επειδή ενήργησε τη σωστή χρονική στιγμή με αποτελεσματικά μέτρα, ανέδειξε τη χώρα μας ως προτεραιότητα επιλογής τουριστικού προορισμού παγκοσμίως. Αυτό που τώρα ελπίζουμε και αναμένουμε, είναι να λάβει έγκαιρα και τα κατάλληλα μέτρα προστασίας των επιχειρήσεων, για να μην οδηγηθούμε σε οικονομικό θάνατο.
Κε Χνάρη, πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο τομέας τουρισμός μετά το Κορωνοϊό για το 2020 και ποιά είναι η ροή του, η χώρα μας καλύπτει ένα μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού κόσμου με το Τουρισμό σε πολλούς κλάδους της οικονομίας και της εργασίας.
Σήμερα και με την έναρξη της προσπάθειας επιστροφής στην κανονικότητα να πλησιάζει – έστω και με τα νέα δεδομένα προστασίας της δημόσιας υγείας – παρατηρούμε σοβαρά προβλήματα στον τουριστικό κλάδο, τα οποία προέρχονται από την αβεβαιότητα για το μέλλον.
Προσωπική μου άποψη, είναι ότι τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα θα μπορέσουν να ανοίξουν μέσα με τέλη Ιουνίου και φυσικά, με αρκετές προφυλάξεις και μέτρα. Αρχικά θα ανοίξουν οι μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, πιθανότατα μόνο με εσωτερικό τουρισμό, ενώ για τις μεγάλες, θα πρέπει να αναμένουμε σχετική οδηγία από την ΕΕ η οποία να επιτρέπει τις μετακινήσεις των πολιτών μεταξύ των χωρών.
Η επικρατούσα δε άποψη, ότι θα δουλέψουν καλύτερα οι μονοκατοικίες μέσω AirBnb, με βρίσκει εντελώς αντίθετο. Ένας πελάτης που θα φύγει από τη χώρα του για να έρθει σε μία μονοκατοικία στην Ελλάδα επειδή θα νιώθει πιο ασφαλής, δεν έρχεται για διακοπές καραντίνας. Θα μετακινηθεί, θα κυκλοφορήσει, θα ψωνίσει, θα επισκεφθεί ένα μουσείο, θα δει από κοντά τις ομορφιές της χώρας μας. Δεν θα φύγει από τη χώρα του, για να πάει απλά και μόνο για να μένει σε μία μονοκατοικία η οποία είναι ασφαλής διότι ο προορισμός μας είναι πολύ ασφαλής, δεν θα το κάνει.
Το αποτέλεσμα των προσωπικών μου συζητήσεων που έχω πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα με κορυφαία στελέχη του τουριστικού τομέα από όλη την Ευρώπη είναι ότι η Ε.Ε. σύντομα θα εξαγγείλει, ενδεχομένως και θα επιβάλλει στα κράτη – μέλη, να επικεντρωθούν στον εσωτερικό τουρισμό. Θα απαγορεύσει τις μετακινήσεις με αεροπλάνα, με πλοία και οποιοδήποτε άλλο μέσον από χώρα σε χώρα ή θα επιτρέψει μεν τις μετακινήσεις αλλά πολύ περιορισμένα και κάτω από αυστηρά μέτρα ελέγχου για την προστασία όλων. Ήδη άλλωστε, πολλά κράτη όπως η Γερμανία και η Γαλλία, προτρέπουν τους πολίτες τους να κάνουν φέτος διακοπές στη χώρα τους κι αν αποφασίσουν να φύγουν εκτός συνόρων, να μην κλείσουν διακοπές μέχρι και τον Αύγουστο αλλά από τον Σεπτέμβριο και μετά.
Εφόσον λοιπόν δεν βρεθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2020 μια αποτελεσματική λύση, δηλαδή ένα φάρμακο ή το εμβόλιο για τον Covid-19, είμαι πεπεισμένος ότι δεν πρόκειται να ανοίξει η Ελλάδα τα σύνορα για τουριστικές μετακινήσεις, με αποτέλεσμα να χαθεί τελείως η φετινή χρονιά. Κι αυτό θα σημάνει την ώρα μηδέν για την βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Την ώρα μηδέν για τον Ελληνικό τουρισμό!
Προβλέπεται τους μήνες αιχμής για τον τουρισμό όπως Ιούλιο και Αύγουστο να ανοίξουν τα Ξενοδοχεία και να δεχθούν τουρίστες από άλλες χώρες;
Αυτό θα εξαρτηθεί από τις αποφάσεις που θα πάρει η ΕΕ – ελπίζω μέχρι τέλος Μαΐου – όσον αφορά τις μετακινήσεις των πολιτών στα άλλα κράτη, αλλά ούτε και η Ελληνική Κυβέρνηση νομίζω θα ρισκάρει κάτι τέτοιο. Άποψη μου είναι ότι δεν θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία έως και τέλη Αυγούστου για να δεχθούν τουρίστες από άλλες χώρες, εκτός και αν μέχρι τότε ως εκ θαύματος ελαχιστοποιηθούν έως και μηδενιστούν τα κρούσματα σε όλες τις χώρες.
Υπάρχει φόβος ακόμη για την δημόσια υγεία στην Ελλάδα, σε περίπτωση που ανοίξει η είσοδος για τον τουρισμό με την άρση μέτρων, εφόσον η Ελλάδα είναι η πλέον ασφαλής χώρα για να κάνουν οι πολίτες άλλων χωρών διακοπές;
Βεβαίως και υπάρχει μεγάλος φόβος. Αντιλαμβάνεστε τι θα συμβεί, στην περίπτωση που μπει ένας πελάτης από μία χώρα η οποία συνεχίζει να έχει κρούσματα του Covid-19 και να μεταδώσει τον ιό σε πελάτες και προσωπικό μιας μεγάλης ξενοδοχειακής μονάδας. Αναγκαστικά το ξενοδοχείο θα μπει σε καραντίνα και το μέλλον για τη σαιζόν 202 τελειώνει εκεί, καθώς επίσης πρέπει να εξετάσουμε και σε πόσους άλλους στη χώρα μας, που θα έχει έρθει σ επαφή θα έχει μεταδώσει τον ιό.
Οι Tour Operators του εξωτερικού πώς έχουν αντιδράσει μέχρι τώρα, όσον αφορά τον τουρισμό και τις ενέργειες που έχουν γίνει ως προς την κανονικότητα του. Υπήρχαν πελάτες που είχαν κλείσει τουριστικά πακέτα για το καλοκαίρι του 2020. Αυτό το θέμα πώς θα το χειριστείτε;
Το κλίμα της αβεβαιότητας και της ανησυχίας που υπάρχει σήμερα, προσπαθούν, δυστυχώς, να εκμεταλλευτούν και πολλοί ξένοι Tour Operators και ειδικότερα από την Γερμανία. Μπορεί ακόμα να μην γνωρίζουμε αν και πότε θα ξεκινήσει η τουριστική σεζόν, ήδη όμως λαμβάνουμε αιτήσεις για υπερβολικά υψηλές εκπτώσεις στα ξενοδοχεία, ειδικότερα για Ιούλιο και Αύγουστο, ύψους ακόμα και 50%!
Υπήρχε μεγάλος αριθμός πελατών που είχαν κλείσει τις διακοπές τους σε διάφορα καταλύματα στην Ελλάδα. Οι Tour Operators για να μην υπάρξει τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας, τους προτείνουν να αλλάξουν τις ημερομηνίες του ταξιδιού τους μέσα στο 2020 ή να το μεταθέσουν για την ερχόμενη σαιζόν 2021. Οι περισσότεροι το αποδέχονται αλλά υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός πελατών οι οποίοι ζητούν την επιστροφή των χρημάτων τους. Υπάρχει και η εναλλακτική του Voucher που σημαίνει ότι ο πελάτης αποδέχεται τα χρήματα που έχει ήδη καταβάλλει στο ξενοδοχείο ή στο τουριστικό πρακτορείο να τα χρησιμοποιήσει για τις διακοπές του σε διάστημα 18 μηνών, οποτεδήποτε θελήσει.
Επίσης τα τουριστικά γραφεία που έπρεπε να πληρώσουν στα ξενοδοχεία έως την 15η Μαρτίου 2020 τα χρήματα που αντιστοιχούσαν στις προ κρατήσεις, για τις οποίες μάλιστα έχουν και ειδική έκπτωση δεν το έπραξαν, φοβούμενοι την επικείμενη οικονομική κατάρρευση των επιχειρήσεων τους λόγω του Covid-19, και παρακαλούν – όχι αδίκως κατά τη γνώμη μου – τα ξενοδοχεία να αποδεχτούν τις αντίστοιχες αυτές κρατήσεις με την ανάλογη έκπτωση, αν και δεν έχει τηρηθεί η βασική προϋπόθεση που είναι η προπληρωμή.
Ποιά είναι τα μέτρα και οι οδηγίες που θα πάρετε στην περίπτωση του εσωτερικού τουρισμού; Έχει κυκλοφορήσει κάποιο έντυπο ή κάποια ενημέρωση;
Ακόμα δεν έχει κυκλοφορήσει κάποιο έντυπο, διότι υπάρχει ένα θολό τοπίο και μέχρι σήμερα δεν έχουμε καμία ενημέρωση. Σύντομα όμως πιστεύω, ότι η Κυβέρνηση θα τοποθετηθεί όσον αφορά τον εσωτερικό τουρισμό και τότε θα ενεργήσουμε βάσει του σχεδίου που έχουμε ετοιμάσει. Έχουμε καταστρώσει στρατηγικές με πλάνο Α, πλάνο Β και πλάνο Γ. Θα περιμένουμε την απόφαση της Κυβέρνησης και θα ακολουθήσουμε το ανάλογο πλάνο. Ο Έλληνας είναι ο καλύτερος πελάτης και τα τελευταία χρόνια – λόγω και της επέκτασης των διαδικτυακών πωλήσεων – αντιμετωπίζεται τιμολογιακά εξίσου με τους μεγάλους tour operators.
Κε Χνάρη θα συνεργαστείτε φέτος με την A.M.C και τη κα Μαρία Μελαμπιανάκη, πάνω σε ποιους άξονες θα κινηθείτε και ποιες υπηρεσίες θα παρέχετε στο πελατολόγιο σας. Μιλήστε μας για το αντικείμενο συνεργασίας σας.
Η εταιρία μας C.H.C, προχώρησε στη σύναψη συνεργασίας με την A-MC Consulting, στα πλαίσια παροχής διευρυμένων υπηρεσιών προς τους πελάτες μας . Η A-MC Consulting διαθέτει πολυετή εμπειρία από το 1998 έως και σήμερα. Έχει διακριθεί και βραβευθεί στην Ελλάδα κ το εξωτερικό για την παροχή υπηρεσιών που άπτονται του τομέα Ανθρωπίνων Πόρων διαθέτει εξειδίκευση στον ξενοδοχειακό κλάδο και σε νευραλγικούς τομείς διαχείρισης προσωπικού, στελέχωση, εκπαίδευση και εφαρμογή σύγχρονων πρακτικών μάνατζμεντ.
Κε Χνάρη, για τη διαφήμιση και την επικοινωνία που προβλέπεται από τον προϋπολογισμό των επιχειρήσεων και του κράτους θα υπάρξει κάποια κίνηση όπως δράσεις δημοσιότητας και δημοσίων σχέσεων ή below the line ενέργειες ώστε να προωθηθεί και πάλι η τουριστική βιομηχανία;
Όλοι οι επιχειρηματίες θα προσπαθήσουν να επενδύσουν στη διαφήμιση για να μπορέσουν να ανορθώσουν το δυνατόν συντομότερο εξαιτίας του τεράστιου ανταγωνισμού που θα υπάρξει μετά το πέρας της πανδημίας. Για να γίνει αυτό, φυσικά πρέπει να βοηθηθούν οικονομικά άμεσα από την Κυβέρνηση, μέσω δανείων, επιδοτήσεων, προγραμμάτων Ε.Σ.Π.Α κλπ για να μπορέσουν να υπάρξουν αύριο και να συζητούν για επενδύσεις και διαφήμιση. Το κράτος επίσης θα επενδύσει στη διαφήμιση αλλά έχει και ένα μεγάλο αβαντάζ, το οποίο απέκτησε με την έγκαιρη αντιμετώπιση της εξάπλωσης του covid-19, όπου ανέδειξε τη χώρα μας ως προτεραιότητα επιλογής τουριστικού προορισμού παγκοσμίως.
Υπάρχει η μέριμνα και η μελέτη να δωθεί η αρωγή και στο Ξενοδοχειακό κλάδο και τους συναφή τουριστικούς κλάδους από πλευράς του κράτους ως στήριξη από τη ζημιά που υπέστη από το κορωνοϊό ή μόνο για τους εργαζόμενους προβλέπεται κάτι ανάλογο;
Όπως είναι γνωστό, από τον τουρισμό στηρίζονται σχεδόν όλα τα επαγγέλματα στην Ελλάδα. Εκτός από τα άμεσα (ξενοδοχεία, τουριστικά γραφεία και αγορές, προμηθευτές, κλπ) επηρεάζεται ουσιαστικά και ο αγρότης, ο μπακάλης, τα εμπορικά καταστήματα, το σύνολο της οικονομίας μας, αφού όλα λειτουργούν ως γρανάζια στην ίδια αλυσίδα. Ιδιαίτερα δε επηρεάζεται και το Ελληνικό δημόσιο, αφού το μεγαλύτερο έσοδο του κράτους, προέρχεται από τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Δυστυχώς, η Πολιτεία εκτός από τα μέτρα που έχει πάρει για την έκτακτη ενίσχυση μέσω επιδομάτων μεγάλης μερίδας εργαζομένων, δεν έχει κάνει μέχρι στιγμής τίποτε το ουσιαστικό για τις επιχειρήσεις αυτές καθ’ αυτές. Κι αν δεν λάβει άμεσα αποφάσεις και γενναία μέτρα στήριξης για την «επόμενη μέρα», προβλέπεται να υπάρξει μια τρομερή αναστάτωση στην αγορά, από την οποία θα εξαφανισθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θα υπάρξει τεράστια αύξηση της ανεργίας, κύμα επιταγών χωρίς αντίκρισμα και διάλυση της πραγματικής οικονομίας όπως την γνωρίζουμε, με 2-3 μόνο μεγαθήρια να επιβιώνουν.
Όσον αφορά τα Voucher έχετε κάτι να μας πείτε νεότερο από πλευράς σας και από τη δική σας πληροφόρηση που έχετε μέχρι τώρα;
Ενώ ένα ακόμα θέμα που παρουσιάστηκε, είναι το ζήτημα της χρήσης voucher, κάτι που η Κυβέρνηση πρέπει να το συζητήσει με όλους τους θεσμικά εμπλεκόμενους φορείς – κι όχι επιλεκτικά. Όλες σχεδόν οι χώρες έχουν ανακοινώσει τη χρήση του voucher, αλλά η Ε.Ε. δια του εκπροσώπου της αναγγέλλει ότι δεν θα ισχύσει κάτι τέτοιο. Σε προηγούμενο ερώτημα εξήγησα τη χρήση του Voucher, όσον αφορά τη συναλλαγή πελάτη με Ξενοδοχείο και πελάτη με τουριστικό γραφείο. Όσον αφορά όμως τη συναλλαγή Τουριστικού γραφείου με ξενοδοχείο, το Voucher δημιουργεί τεράστια προβλήματα ειδικότερα στα τουριστικά γραφεία που έχουν δώσει προκαταβολές αλλά και επιταγές. Εύλογα λοιπόν γεννάται το ερώτημα: που θα βρεθούν τόσα χρήματα;
Αυτές οι επιχειρήσεις (τουριστικά γραφεία) περίμεναν να εισπράξουν και τώρα δεν θα έχουν την αναμενόμενη ρευστότητα. Και ας πούμε ότι άνοιξαν τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο ή τελικά μία και καλή το 2021. Με τι χρήματα θα κρατηθούν ζωντανές μέχρι τότε; Άλλος ένας λόγος που πρέπει η Κυβέρνηση να υλοποιήσει ένα σχέδιο στήριξης των τουριστικών επιχειρήσεων…
Κε Χνάρη, από τη μακρόχρονη εμπειρία σας, πότε θεωρείται ότι θα ξεπεραστεί η νέα κρίση που προέκυψε από το COVID-19, δεδομένου ότι βιώνουμε ήδη τα μνημόνια ενώ ευχή όλων είναι η πανδημία να εκλείψει.
Σίγουρα η νέα κρίση, σε κάθε περίπτωση, δεν πρόκειται να ξεπεραστεί μέσα στο 2020. Να μην ξεχνάμε και την κατάρρευση του Γερμανικού κολοσσού Thomas Cook to 2019 που κατέστρεψε πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Εκτιμώ, ότι αν όλα πάνε καλά με την πανδημία, έχει βρεθεί το εμβόλιο και ξεκινήσει η σαιζόν 2021 ομαλά, τότε περί τα τέλη του 2021 θα έχουμε ξεπεράσει και αυτή την κρίση. Αν όμως για οποιοδήποτε λόγο η σαιζόν 2021 ξεκινήσει με το φόβο του Covid-19 να υφίσταται, τότε το μέλλον είναι αβέβαιο.